Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Varför skämtar jag på min egen bekostnad?
04 jun, 2024
Två tjejer som skrattar.
Foto: TT
”Julia” skämtar nedvärderande om sig själv, och i sin ensamhet är hon ledsen. Vad ska hon göra för att våga vara sårbar inför kompisarna? KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Hur mycket påverkar ensamhet? – Anders Hansen förklararBrand logo
Hur mycket påverkar ensamhet? – Anders Hansen förklarar
Fråga: Jag får ofta höra att jag är en rolig, knasig person och andra verkar tycka att jag är härlig att vara med. Själv tycker jag dock inte särskilt bra om mig själv, jag känner mig ofta fel och missplacerad. Jag skämtar om mig själv på nedvärderande sätt och gömmer mig ofta bakom en rolig fasad. Men där bakom finns känslan av att jag egentligen inte duger.
Folk brukar tycka att jag är svår att komma under skinnet på och har påpekat att de måste dra saker ur mig. Varför har jag byggt upp denna mur?
Jag är ofta ledsen i min ensamhet, men har svårt att visa det, även för mina bästa kompisar. Jag önskar att jag var bättre på att tillåta mig själv att vara sårbar.
/Julia

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Gå emot beteendet"
Tack för att du delar med dig av dina känslor. Jag tänker att det är ett första steg till förändring.
Annons
Som jag ser det är det två saker du behöver börja att träna på, att våga vara sårbar och att inte skämta på din egen bekostnad.
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Jag förstår att det är svårt att helt plötsligt berätta sitt livs historia. Men försök att se vilka personer runt dig som det känns tryggare med. Se om du kan börja med att delge små saker för att sedan berätta mer och mer. En del personer som länge haft humorn som ett vapen kan ha stängt av mycket och inte veta vilka känslor de har. Jag vet inte om det är så för dig, men i sådana fall går det att träna sig i ämnet. Exempelvis kan det vara bra att skriva en känslodagbok, där du varje dag ska skriva ner minst tre känslor du känt under dagen.
Att skämta om sig själv sitter säkert i din ryggrad och kommer väldigt automatiskt. De första gångerna du ska försöka att gå emot beteendet kommer det säkert vara svårt och skämtet kommer ändå komma. Det som jag ändå vill att du gör är att uppmärksamma när du gör det. Om du har ett förstoringsglas över det som sker kommer du kunna välja en annan väg framåt, att inte dra skämtet.
Annons
Det som kan vara akilleshälen är dina tankar om dig själv. Jag kan tänka mig att du tänker saker som ”ingen kommer tycka om mig om jag inte skämtar”, ”jag är ingenting”, ”tänk om jag blir tråkig”.
På ditt brev låter det som att människor vill lära känna dig mer. De flesta kommer säkert känna att de får mer kontakt med dig om du inte driver med dig själv. Det är en ära för många när en vän vågar visa mer av sig själv och inte alltid vara glättig.
Om du går emot beteendet ett tag och känner att du blir älskad även när du inte är rolig, då kommer du sedan kunna hitta en väg där du kan balansera den sårbara sidan av dig och den glada, skämtsamma. Kanske kommer humorn få en annan plats, där du inte gör narr av dig själv utan den i stället gör ditt liv roligare.